Jimny, Jimny! Pe munte cum sunt prin apă delfinii

Cablu de tractare, lopată, îmbrăcăminte, încălțăminte, GPS, apă, alimente și rezervă de combustibil. Lista e completă! Nu, nu vine sfârșitul lumii, e începutul unei expediții cu Jimny! Ne-a cam ținut în suspans.  Nu l-am așteptat cu pâine și sare, însă nerăbdarea a fost continuă. După 20 de ani, Jimny ne amintește cât de mult ne-a lipsit.

Deschide un nou capitol din care ai putea să faci parte chiar și tu, din acest moment. Prin povestea asta. S-a făcut un an de când a fost lansat Jimny la nivel mondial și a avut parte de ceva peripeții prin România. Despre întâmplări urbane am tot auzit de la frații lui, însă Jimny are cu ce se mândri, pentru că off-road-ul este specialitatea lui: aventura trăită în siguranță. A parcat la noi în curte, dar este grăbit.

Ne-a asigurat că este pregătit pentru orice provocare i-ai propune: de la drumuri line, până la pante abrupte. Are tracțiune spate, însă și roțile din față se pot cupla cu ajutorul unei cutii de transfer, la o viteză de până la 100 km/h. Manevrabilitatea este unul dintre punctele sale forte. Dispune de asistență la plecarea din rampă (Hill Hold Control) și de sistem automat de frânare, care face posibilă coborârea unui deal cu 5 sau 10 km/h (Hill Descent Control).

Cu toate că este perfect pentru călătorii off-road, ne-a atras atenția că îndemânarea noastră are și ea un rol important. Pe lângă asta, trebuie să-i cunoaștem bine datele tehnice, și nu ne-ar strica nici trecerea în revistă a unor elemente de topografie și navigație terestră, pentru că astfel de drumuri accidentate găsești deseori în zonele îndepărtate. N-a stat mult pe gânduri și a început să vorbească despre experiențele de condus prin noroi: mudding. Trebuie să evaluezi și să decizi ce manevră e potrivită. Dacă stratul de noroi e superficial, de cinci sau zece centimetri, e ca și cum ai merge pe zăpadă: acționezi ușor frâna și accelerezi, dar nu foarte tare.

Ai casa în pantă? Jimny va fi fericit. Pantele reprezintă o altă provocare pe care o îndeplinește cu brio. Nu există o regulă universală, însă frecvent pantele abrupte trebuie abordate cu viteză constantă în trepte inferioare. Dacă aderența lasă de dorit, abordarea treptelor inferioare va duce la patinarea roților și chiar la oprirea mașinii.

Pe suprafețe accidentate un rol important este jucat de garda de sol. La acest capitol Jimny stă foarte bine, având garda de sol de 21 de cm. Pentru denivelări trebuie ținut cont de balansul mașinii: atenție la urcarea acestora și la coborâre, pentru a evita lovirea mașinii atât în partea din față, cât și în partea din spate, prin balans.

Întotdeauna când revii pe asfalt după o astfel de experiență trebuie să-i verifici starea anvelopelor și a luminilor, geamurile, oglinzile, dar și să te asiguri că plăcuțele sunt curate și accesoriile fixate.

Cuvântul prin care lui Jimny îi place să fie caracterizat? Adrenalina. Bineînțeles, teoria oferă de multe ori senzația că lucrurile se pot face foarte simplu, însă deseori se dovedește contrariul, așa că ai grijă mare! Tu cum l-ai pune în valoare pe noul Jimny?

Leave comments

Your email address will not be published.



You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Back to top