5 invenții pentru care ne bucurăm că ne-am născut mai târziu
- 22.07.2019
- Autonet
- Posted by Autonet Suzuki
- Leave your thoughts
1769, anul în care caii au răsuflat ușurați: trăsura nu mai este în prim-plan. Nobilii se emancipează și încep să fie atrași de mișcarea pe patru roți. De atunci, a fost consemnată în istorie ideea de automobil. Despre scaune ajustabile, climatizare sau radio, nici nu le trecea prin cap oamenilor, importantă era deplasarea dintr-un loc în altul. Toate acestea au apărut în timp. Astăzi ne bucurăm de diverse sisteme și funcții care transformă șofatul într-o experiență zilnică și într-o necesitate care ne aduce satisfacții. Despre cinci dintre aceste sisteme vom vorbi în rândurile următoare.
Mămăligă sau covrig? Volan!
Primul lucru care ne trece prin cap când ne gândim la o mașină este volanul. De când eram mici, prin asta mimam șofatul, jucându-ne cu ceilalți pasageri din mașina noastră imaginară. Chiar și așa, volanul nu a apărut odată cu automobilul. Principala sursă de inspirație în dezvoltarea automobilului a fost barca, de aici și cârma care ajuta la menținerea direcției. Inaugurarea volanului a fost făcută în 1894, în timpul unei curse Paris-Rouen, Alfred Vacheron fiind cel care se bucură de primele viraje. După acest eveniment, vorba s-a răspândit, iar din secolul XX, volanul devine o componentă nelipsită a mașinii.
Cu servodirecția faci mai greu mușchi la mâini
De-a lungul timpului, s-a tot încercat introducerea unui sistem de direcție asistată: mai întâi în1880, apoi prin 1904, însă d-abia în 1920, Francis W. Davis a reuşit să inventeze primul sistem de servodirecţie montat pe un automobil.
După începerea celui de-al II-lea Război Mondial, sistemul se remarcă, în sfârșit, fiind folosit în cazul mașinilor blindate ale celor din armata britanică. Ei doreau ca acestea să poată fi manevrate cu uşurinţă pe câmpul de luptă. La sfârșitul războiului, zece mii de mașini echipate astfel au fost omologate.
Să fugim în lume! Ghidați
Să recunoaștem, toți am folosit măcar o dată un sistem GPS când vecinătățile nu ni se păreau prietenoase. În 1909, J.W. Jones devine ghidul drumurilor și șoselelor, declarându-se inventatorul acestui sistem. Inițial, invenția sa avea mai multe discuri imprimate cu hărți care arătau direcția doar prin manevrarea unor cadrane speciale. Dacă s-ar fi păstrat și astăzi, mulți ar fi avut nevoie de un copilot care să se ocupe de asta și probabil că ar fi ales, mai degrabă, drumul corect pe ghicite, mai ales că la volan nu putem avea astfel de activități care să ne distragă atenția. Soluția a venit în 1960: sistemul de navigaţie prin satelit, care a folosit o constelaţie de cinci sateliţi ce puteau furniza o poziţionare actualizată, aproximativ o dată pe oră.
Primul aer condiționat era ca un frigider în portbagaj
Dacă lăsăm mașina la soare vara, simțim cum Sahara s-a mutat înăuntru. Poate pe vremuri, căldura nu era așa de insuportabilă cum este acum, deoarece instalarea unui climatizor în mașini a fost posibilă abia din anul 1939. Pe lângă asta, chit că-ți cumpărai climatizor în mașină sau achitai aproape în întregime o mașină nouă de clasă medie, prețul nu diferea prea mult. Problema era că acest sistem ocupa aproape tot spațiul din portbagaj și mergea fără intermitențe: nu-i puteai decupla sau întrerupe funcția de răcire. Acest lucru era posibil doar când șoferul oprea motorul, pentru a cupla cureaua compresorului. Este și motivul pentru care s-a renunțat repede la idee. A fost nevoie cam 20 de ani pentru a se găsi o nouă variantă: Airtemp. Avea trei poziții de ventilare- low, medium, high- și putea fi controlat printr-un buton.
Oglinzile retrovizoare, a doua pereche de ochi ai mașinii. Și a ta
Ce ne-am face fără oglinzile retrovizoare? Pare a fi invenția ieșită din basme. Pe bune! Prima menționare despre acestea apare chiar într-o carte: The Woman and the Car, scrisă de Dorothy Levitt în 1906. Cu toate acestea, producătorii le-au introdus în 1914, iar Elmer Berger e considerat inventatorul. Ray Harroun este primul care a simțit cum e să ai ochi la spate, 1911 fiind anul în care pilotul a folosit pentru prima dată oglinzile retrovizoare în cursa de la Indianapolis 500.
Descoperirea unor funcții și sisteme noi nu s-a oprit niciodată, iar asta nu poate decât să ne bucure. Tu fără care dintre sisteme nu ai putea să trăiești?