Cum exploatăm corect avantajele oferite de autoturism iarna
- 02.02.2018
- Utile
- Posted by Autonet Suzuki
- Leave your thoughts
Iarna este anotimpul în care utilitatea automobilului devine și mai prețioasă decât în restul anului, deoarece avantajele oferite de mașină ne permit să acționăm practic independent de condițiile meteorologice și să ne deplasăm confortabil și în siguranță către destinațiile dorite. Dar, ca orice soluție tehnică, și automobilul are limitările sale, iar parcurgerea unei distanțe în condiții grele de iarnă poate deveni o adevărată provocare chiar și pentru cei mai experimentați dintre șoferi.
Cu toate că mulți dintre noi le cunoaștem deja, este bine să ne reamintim o serie de proceduri ce trebuie bifate atunci când ne pregătim de drum în sezonul rece, în special atunci când avem de-a face cu porțiuni de drum înghețat sau acoperit cu zăpadă.
Presiunea cauciucurilor trebuie să se găseasca în parametrii specificați de producător pentru obținerea unui coeficient de aderență corespunzător. Este bine de știut că, din cauza temperaturilor scăzute, aerul din roți are tendința să se contracte. De asemenea, șocurile cauzate de gropile mascate pot fi un risc pentru apariția unor deformări ale jantelor ce duc la o scădere a presiunii din pneuri.
Odată cu ritmul mult mai intens de întrebuințare a sistemului de spălare a parbrizului pe timpul iernii, este recomandat să avem în permanență la noi o rezervă de lichid de parbriz. Puține lucruri sunt mai deranjante și mai periculoase decât un parbriz murdar, cu atât mai mult în condiții dificile de drum.
Sistemul de lumini, sistemul de frânare și funcția de răcire a motorului trebuie să se găsească în parametri normali de funcționare, iar starea tehnică generală a autoturismului trebuie să fie una bună pentru a preîntâmpina eventuale neplăceri.
Odată îndeplinite aceste norme elementare de siguranță, este bine să fim conștienți de performanțele constructive ale autoturismului pe care îl deținem înainte de a ne aventura la drum, mai ales pe timp de iarnă. Cu toate că vom trata în continuare o serie de caracteristici general valabile pentru majoritatea automobilelor, ne vom concentra atenția în mod special asupra automobilelor Suzuki.
Un avantaj major în astfel de situații îl au autoturismele cu tracțiune integrală, precum cele dotate cu sistemul ALLGRIP. Pe suprafețe înghețate sau acoperite cu zăpadă, este bine să comutăm transmisia pe modul SNOW, unde este cazul, deoarece cuplul motor este livrat optim către roți pentru obținerea unei cât mai bune aderențe. În cazul automobilelor cu transmisie manuală, este indicat să acționăm cu blândețe pedala de accelerație și ambreiajul pentru a nu crea premisele pierderii aderenței. Este, de asemenea, recomandabil să folosim pe cât posibil de mult frâna de motor, în detrimentul pedalei de frână, pentru a preîntâmpina eventualele derapaje.
Iată un procedeu mai puțin cunoscut, însă foarte eficient atunci când trebuie să coborâm o pantă abruptă pe o suprafață înghețată. În acest caz, frânarea clasică poate bloca roțile din față, ceea ce determină reducerea eficienței acționării direcției. O soluție este acționarea cu „gentilețe“ a frânei de mână, dacă aceasta acționează roțile din spate (caz întâlnit la majoritatea mașinilor). Autoturismul va încetini și, în același timp, vei putea păstra controlul asupra direcției.
Atunci când ne propunem să parcurgem un drum acoperit cu un strat gros de zăpadă, este bine să ne asigurăm pe cât de mult posibil că îl vom parcurge până la capăt și nu vom rămâne imobilizați pe parcurs. Chiar și un autoturism cu tracțiune integrală poate ajunge într-o situație dificilă atunci când zăpada ajunge până la praguri și mașina se sprijină efectiv pe ele, toate roțile fiind practic îngropate în zăpadă. În astfel de situații, cele mai avantajate sunt autoturismele cu o gardă la sol ridicată, însă acest factor nu este singurul din ecuație. Un șasiu bine echilibrat și nu foarte greu va fi mult mai eficient în astfel de situații dificile. Atunci când inginerii Suzuki au proiectat platforma de ultimă generație HEARTECT, rigiditatea crescută și reducerea maselor au fost prioritățile principale, astfel că riscul afundării automobilului în zăpadă este mult mai redus.
Oricare ar fi tipul de autoturism pe care îl conducem, trebuie să ne sporim atenția și să conducem preventiv, cu atât mai mult pe zăpadă, deoarece situațiile periculoase pot fi generate și de ceilalți participanți la trafic. Un stil de condus bazat pe anticipare și prevenire ne va da posibilitatea să acționăm prompt, să evităm eficient situațiile neplăcute și să ajungem cu bine la destinație.