Anvelopele fac mai mult decât să se învârtă

Astăzi vorbim despre anvelope, deoarece reprezintă elementul principal care asigură contactul mașinii tale cu asfaltul. Și îți îndrepți atenția spre ele de cele mai multe ori doar atunci când vine iarna sau vara. Ori când vreun șurub a vrut să rămână-n roata ta și i-a luat tot aerul. Anvelopele sunt, totuși, responsabile pentru performanța generală a mașinii, așa că e important cum le tratezi și cum le protejezi. Pentru asta, trebuie să știi să le citești, ca să-ți dai seama când e timpul să faci un upgrade.

Te-ai uitat vreodată la peretele anvelopei și te-ai întrebat ce semnificație au cifrele și literele de acolo? Mai jos, am făcut un scurt ghid cu toate informațiile pe care trebuie să le știi despre anvelopele tale.

Spre exemplu, luăm acest înscris: 225/55 R 17 97 W,

Ce înseamnă fiecare număr/literă?

225: lățimea anvelopei în milimetri.

55:  seria anvelopei, adică relația dintre înălțimea flancului și lățimea secțiunii pneului. Aici, înălțimea flancului echivalează cu 55% din lățimea anvelopei. Cu cât raportul e mai mic, cu atât flancul e mai puțin înalt, deci cu atât va fi mai bună și aderența la curbe.

R:  construcția internă a anvelopei este „radială”. Așa sunt cele mai multe. Iar asta înseamnă că acele cabluri textile din carcasă traversează anvelopa de la un inel la altul.

17:  diametrul intern al anvelopei, înălțimea jantei. Este exprimat în inchi. Aici, avem diametrul de 17 inchi.

97:  indicele de sarcină. Sau sarcina maximă pe care o poate suporta anvelopa când e umflată la presiunea maximă de siguranță. Atenție, nu înseamnă că anvelopa poate suporta 97 kg, ci că indicele este 97; iar pentru un indice de 97, sarcina maximă suportată este de 730 kg/anvelopă.

W:  indicele de viteză; indică viteza maximă la care anvelopa este certificată pentru a putea suporta o sarcină în deplină siguranță.- ECHIVALENTUL de la T- V

Mai sunt câteva acronime pe care le-ai putea găsi. Unele dintre ele îți dau informații despre fabricarea anvelopelor. Sunt coduri care îți permit să afli când și unde au fost produse.  

DOT – Department of Transportation (USA)
BP – Fabrica în care a fost produsă anvelopa
M2 – Cod dimensiune
P711 – Cod opțional
4018 – Săptămâna și anul de fabricație. Aici, avem săptămâna 40 din 2018.

Există și două marcaje care apar în cazul cauciucurilor de iarnă:

M+S: în conformitate cu regulamentele europene, este vorba despre anvelopa pentru „zăpadă”.

3PMSF (Peaks Mountain Snow Flake): anvelope pentru drumuri cu zăpadă, care oferă performanțe confirmate prin testul de eficacitate a frânării în condiții de iarnă ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation).

Cum poți prelungi viața anvelopelor tale?

Ori de câte ori schimbi anvelopele, încearcă să le schimbi simultan pe toate patru. Dacă nu e posibil, atunci ar fi bine ca măcar două câte două să corespundă ca timp.

Verifică presiunea din cauciucuri în mod regulat. Presiunea influențează manevrabilitatea mașinii pe șosea, precum și eficiența combustibilului. În timp, anvelopele pierd aer. Așa că ar fi bine să verifici presiunea de câte ori oprești la benzinărie ca să alimentezi. Dacă vrei să știi care este presiunea ideală, aceasta este trecută pe interiorul stâlpului din dreptul ușii șoferului.

Schimbă anvelopele între ele la fiecare 10.000 de km. Dacă ai o mașină cu tracțiune față, atunci anvelopele din față vor fi mai uzate decât cele din spate. Comutarea lor ocazională îți va da posibilitatea să le folosești pe toate patru la capacitatea lor maximă. De asemenea, să ai în vedere că anvelopele se uzează mai ales atunci când mergi cu mașina supraîncărcată, când parcurgi des distanțe lungi și când viteza este mare.

Când e timpul să schimbi cauciucurile?

Până la schimbat, cu toții ne gândim la reparat. E bine să ai în vedere că orice reparație trebuie verificată în amănunt de un profesionist. El poate să-ți spună sigur dacă anvelopa mai are sau nu daune interne.

Dacă atingi limita de uzură legală, e clar că trebuie să încalți mașina în pantofi noi. Când știi că ai ajuns la acest prag? „Diferența între profunzimea crestăturilor principale a două cauciucuri montate pe aceeași osie nu trebuie să treacă de 5 milimetri”, potrivit Codului Rutier.

Semnele de învechire a pneurilor nu depind de data lor de fabricație, ci de mai mulți factori, precum: vremea, condițiile de depozitare și utilizare, sarcina, viteza, presiunea de umflare etc.

Semne anormale de uzură? În general, apar ca răspuns la o problemă mecanică: poate fi vorba despre un defect de paralelism, de echilibru, de suspensie sau de transmisie. Sau pot fi consecința unei presiuni nepotrivite. Pentru orice lămurire, consultă un specialist! Mai bine previi, decât să tratezi. 🙂

Acum, că am trecut în revistă mai multe detalii despre anvelope, te provocăm să dai o fugă până la mașină și să ne spui ce ai văzut. De asemenea, chiar dacă iarna nu bate încă la ușă, e bine să fii mereu pregătit. Scutești timp, salvezi răbdare și nu te mai îngrijorezi că mașina ta nu va fi încălțată cum trebuie la prima zăpadă. 

Leave comments

Your email address will not be published.



You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Back to top