Pe cărări de munte cu Vitara și SX4 S-CROSS

Suzuki Vitara și Suzuki SX4 S-CROSS. Două crossovere foarte asemănătoare din punct de vedere al performanțelor și al prețurilor, dar totuși diferite în mod evident. Ce ar determina atunci pe cineva să o aleagă pe una în defavoarea celeilalte? Întotdeauna am considerat că este o chestiune de gust, de felul cum cineva percepe și apreciază aspectul unei mașini. Am vrut să vedem, însă, dacă nu cumva există și alți termeni în ecuație, așa că le-am scos la un test al adevărului, comparând și analizând în detaliu parametrii de performanță precum consumul de carburant, stabilitatea pe viraje, acuratețea direcției și eficiența frânării, poziția la volan, sonorizarea, modul de lucru al suspensiei și al transmisiei, răspunsul accelerației și multe alte detalii pe care un șofer pretențios le-ar putea lua în calcul în momentul în care ar trebui să aleagă între cele două.

Am ales pentru test modelele Vitara ALLGRIP 1.6 VVT SPIRIT M/T și SX4 S-CROSS ALLGRIP 1.0 BOOSTERJET PASSION M/T. Aspiratul de 1.6 VVT cu 120 c.p. și 156 Nm/4400 rpm de pe Vitara avea să tragă umăr la umăr alături de un 1.0 BOOSTERJET mai mic, de 112 cp și 170 Nm/2000-3500 rpm al lui SX4 S-CROSS. „Clasic vs. modern“ am putea numi într-o oarecare măsură acest „duel“ al motoarelor. Odată ce am decis în privința celor doi protagoniști ai testului, am ales terenul de „luptă“ ce a conținut porțiuni în regim de autostradă, drum național, drum județean, drum forestier de munte și teren accidentat pe alocuri. Aveam să parcurgem distanța de la București la Pitești pe autostrada A1, apoi să urcăm până la Vâlcea pe Dealul Negru, să continuăm spre Sibiu pe Valea Oltului, iar în dreptul localității Câineni să virăm la dreapta, traversând râul Olt peste Podul de Fier. Avea să urmeze o porțiune de drum în mare parte forestier și pe alocuri chiar accidentat, până în apropiere de Curtea de Argeș. De acolo, am mers până la Pitești și am revenit către București tot pe autostradă.

O duminică însorită de octombrie și iată-ne porniți la drum: Sorin la volanul lui SX4 S-CROSS și Ionuț la comenzile lui Vitara. Urma să schimbăm posturile de conducere de mai multe ori, pentru o cât mai precisă apreciere a mașinilor, prin comparație directă. Poziția la volan și felul în care stai în scaun sunt aproximativ identice în cele două mașini, cu precizarea unui plus pentru SX4 S-CROSS datorită prezenței cotierei, accesoriu ce lipsește la Vitara pe varianta de echipare testată de noi (un „must have“ din punctul nostru de vedere). La Vitara predomină acea senzație pe care ți-o dă bordul masiv, tipic mașinilor de teren. În schimb, SX4 se bucură de un design mai minimalist la interior dar, cum spuneam și mai devreme, aprecierile sunt relative, în funcție de gustul fiecăruia.

Autostrada liberă la acele ore ale dimineții a permis japonezelor noastre să zburde până la Pitești cu viteze situate în principal în jurul valorii de 130 km/h, neputând să nu remarcăm nivelul foarte bun de sonorizare interioară și calitatea foarte bună, tipic japoneză, a sistemelor audio la ambele mașini. Conectivitatea ușoară și foarte intuitivă a telefoanelor la sistemele de comunicație ale mașinilor ne-a permis să schimbăm impresii pe drum, în timp real și în condiții de maximă siguranță, iar funcția de cruise control s-a dovedit utilă pentru un plus de confort și economie de combustibil. Sprinturile în urcare de pe Dealul Negru au evidențiat un ușor avantaj al motorului de 1.0L BOOSTERJET datorită valorii mai mari de cuplu obținută la turații mai joase, Vitara începând să recupereze din terenul pierdut abia cand motorul de 1.6L VVT atingea turații de peste 4000 rp/m. Virajele strânse, abordate în mod voit cu viteze mari au dovedit un comportament foarte bun, aproape neutru pentru ambele mașini, lucru pe care îl știam deja dar care nu ne-a oprit sa ne acordăm bucuria de a ni-l reconfirma 🙂

Trecem cât ai clipi de Vâlcea și ne continuăm șerpuirea pe Valea Oltului. BOOSTERJET-ul de 1 litru legat la precisa cutie manuală în 5 rapoarte face adevărate minuni în depășiri, mai ales dacă ne raportăm la capacitatea sa cilindrică. Dar și 1.6 VVT-ul are farmecul lui, dovedind acea elasticitate tipică aspiratelor mai mari.

Dacă testul asfaltului a fost trecut cu bine de ambele mașini, a venit momentul să le scoatem în afara lui și să mergem pe drum de pământ sau pietruit, pe povârniș sau chiar pe rocă spartă – mediul lor natural, am putea spune. Astfel, în apropiere de Câineni, virăm la dreapta peste Olt și punem capul compas pe Curtea de Argeș, traversând frumoasa Țară a Loviștei, o regiune istorică aflată la întâlnirea Transilvaniei cu Țara Românească, atestată în 1233 într-un document din colecția Hurmuzaki. Este considerat a fi un pământ străvechi, de locuire dacică, al căror locuitori încă mențin portul, legendele și obiceiurile strămoșilor noștri.

Aveam să străbatem o zonă de o frumusețe pe cât de simplă, pe atât de rar întâlnită, unde peisajele pictate parcă în culori tomnatice de roșu, galben și ruginiu cuprindeau sate răsfirate de munte ca Grebleni, Boișoara sau Perișani. Numeroasele opriri pe care le-am făcut pentru a face poze ne-au permis să ne bucurăm de o liniște adâncă și deosebit de reconfortantă, fără a putea să nu remarcăm armonia în care trăiesc fericiții locuitori ai acestor locuri. Unul dintre aceștia este nea Toma, ciobanul înțelept ce are filozofia omului simplu și de la care am aflat în doar cele câteva minute în care am stat de vorbă cu el că numărul oilor nu se spune niciodată. Iar atunci când l-am întrebat cum merge oieritul, ne-a răspuns hazliu că „merge după cum merg și oile“. Nu ne-a lăsat să plecăm fără să ne arate unde locuiește și să ne invite la un pahar de vorbă oricând dorim să îl vizităm.

Dar, cum călătorului îi șade bine cu drumul, l-am lăsat pe nea Toma cu oile lui și am pornit înainte să străbatem munții spre Curtea de Argeș. Drumurile șerpuite de pietriș ne-au permis să observăm mai clar comportamentul mașinilor pe virajele strânse luate cu accelerația prompt apăsată, având sau nu modul permanent 4×4 cuplat și, uneori, sistemul de control al tracțiunii decuplat, dar și să ne bucurăm de sistemele de asistență la urcare sau la coborâre. Șleaurile mai pronunțate ne-au dat motive să ne bucurăm de garda la sol mare a ambelor crossovere, ceea ce ne-a permis să le depășim fără niciun fel de probleme. Porțiunile de teren accidentat au determinat o concluzie clară privitoare la comportamentul suspensiei celor două mașini. La Vitara se simte un răspuns ceva mai dur și o idee mai zgomotos decât la SX4, bordul masiv și comenzile cu aspect spartan amintind de modelele de teren consacrate Suzuki precum temerarul Jimny. SX4 S-CROSS este ceva mai „soft“ din acest punct de vedere, o idee mai confortabil, putând fi considerat un exponent al tendințelor moderne. Drumul parcurs prin mijlocul naturii a scos în evidență, pe lângă promptitudinea răspunsurilor la accelerări ale ambelor motoare, și silențiozitatea acestora, precum și a șasiurilor ambelor mașini. Pentru cineva care apreciază astfel de plimbări, atât Vitara cât și SX4 S-CROSS reprezintă soluții potrivite, mai ales dacă luăm în calcul și porțiunile de drum îngustat prin care ne-am strecurat cu lejeritate datorită configurațiilor compacte ale caroseriilor.

Părăsim Țara Loviștei cu dorința de a reveni la un moment dat, în timp ce luăm drumul din ce în ce mai aglomerat către București, ce culminează cu o aglomerație „de toată frumusețea“ pe ultima porțiune a autostrăzii. Noroc cu aplicația Waze, disponibilă pe display-ul mașinii prin funcția Android Auto, care ne scoate de pe autostradă la Bolintin și ne dirijează către capitală via Domnești.

Ajunși în punctul inițial de plecare după ce am parcurs mai bine de 460 de kilometri, mulți pe drum greu, cu treapta a doua de viteză și fără a ne fi restricționat de la nicio depășire atunci când a fost posibil, cu viteze în jurul valorii de 130 km/h pe porțiunile de autostradă, am punctat un consum mediu de 6,1 l/100 km pentru SX4 S-CROSS și de 6,4 l/100 km pentru Vitara. Luând în calcul și o abatere de la traseu într-un Pitești destul de aglomerat la acea oră, precum și o porțiune de trafic la intrarea în București tipică unei seri de duminică, putem concluziona că am înregistrat un consum bun, mai ales în raport cu multitudinea de locuri minunate pe care le-am vizitat pe parcursul zilei.

În concluzie, atât Suzuki SX4 S-CROSS cât și Suzuki Vitara sunt mașini foarte eficiente și potrivite pentru viața de zi cu zi, mai ales într-o țară cu o infrastructură limitată, cu atât mai mult dacă iubești natura și expedițiile în afara cotidianului. Sunt două mașini pe care le-am recomanda cu toată încrederea prietenilor, alegerea cea mai bună între cele două făcându-se doar în funcție de aprecierile personale ale fiecăruia.

Pentru cei ce doresc să încerce traseul urmat de noi, aceasta este ruta pe care ne-am deplasat: https://goo.gl/maps/N1vXCF7zG1T2.

Vă recomandăm să o descărcați și să o utilizați offline, sau să notați localitațile prin care urmează să treceți, întrucât între Câineni și Curtea de Argeș semnalul GSM este aproape inexistent. De asemenea vă recomandăm să conduceți cu prudență și să țineți cont de faptul că gradul de dificultate al traseului poate fi puternic influențat de condițiile meteo.

 

Leave comments

Your email address will not be published.



You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Back to top